fbpx
Forfatter, storyteller & ejer af forlaget

Anja Klemp Vilgaard

Anja Klemp Vilgaard

Fortæl og bliv husket

Har du nogensinde tænkt over, hvor mange historier, du fortæller i dit private liv – blandt venner, kollegaer, middagsgæster, konkurrenter … og i familien?

Har du tænkt over, hvor glædeligt du kaster dig ud i andres historiefortælling – LIVE så vel som bag skærmen, filmlærredet, katederet, computeren, avisen, magasinet … og bogen?

Har du tænkt over, hvor lidt du bruger det i din faglige hverdag og hvor meget du måske ville få ud af at begynde på det – nu og ikke i morgen?

Det har Anja Klemp Vilgaard.

Igennem hele sit liv har hun fortalt, lyttet til og gjort sit bedste for at opsnappe fortællinger. Hun har – ligesom de fleste af os – brugt historier til at forstå verden.

”Historier kommer forklædt som eventyr, livsskildringer, nyheder, vittigheder, taler, cases, empiri og meget andet, men fælles for dem alle er, at de er delt af mennesker. De bliver fortalt og genfortalt fordi de underholder, kaster lys over kompleksiteter og åbner døre ind til forskelligheden – gør os i stand til at forstå hinanden. Lytter man efter, så giver vores fælles fortællinger altid stof til eftertanke og rigtig tit også muligheden for at blive forstået og føle, at jeg hører til,” siger Anja og forklarer, at det er årsagen til, at hun i sin tid gik fra journalistikkens verden til fortællekunstens.

Fra journalistik til storytelling

Anja trådte sine barnesko ud i historiefortællingen gennem journalistikken. Og hun gjorde det på udgivelser så forskellige som eksempelvis Dagbladet Politiken, gratisavisen URBAN, det skandinaviske magasin Illustreret Videnskab og erhvervsudgivelsen Computerworld Online. I den tid var hun både skrivende og redigerende journalist, ansvarshavende redaktør og leder af lokale såvel som internationale redaktioner.

”Man kan vel sige, at jeg både har været på de bonede gulve såvel som de slidte træplanker, men det har altid været fortællingerne, der styrede. Menneskene og deres skæbnefortællinger virkede dragende og jeg var – og er – i høj grad styret af både nysgerrighed og lysten til at forstå,” siger hun.

Og måske var det derfor at Anja i 2013 valgte at skabe sin egen virksomhed – storytellingbureauet Get Ajour, der hjælper virksomheder med at finde ind til deres kernefortællinger og bruge dem strategisk i hverdagen. To år senere stiftede hun storytellingforlaget Get Ajour Forlag, som et supplement til hovedforretningen. Begge dele ligger for foden af Kronborg Slot i Helsingør.

Bøger med menneskelige ansigter

Anja udgav i 2015 bogen ’Fortællingen styrker forretningen’, der hjælper virksomheder med at forstå mekanismerne bag den strategiske storytelling, så de kan få kunder, kollegaer og potentielle samarbejdspartnere til at tale om dem, forstå hvad de laver og købe ind på værdierne i forretningen. 

I 2020 udkom Anja med det mere skønlitterære men dog stadig lærende værk: Kronborg bag facaden – skæbnefortællinger fortalt fra gulvet i Danmarkshistorien’. En bog, der viser den strategiske storytelling i effekt, da den uden tilstedeværelse af chefer, beslutningstagere, konger eller dronninger formår at fortælle slottets historie, håndværkets svanesang og medarbejdernes værdier på en helt unik og meget skattet arbejdsplads. 

Denne bog blev i 2021 efterfulgt af børnebogen ‘Kronborgfortællinger for børn og barnlige sjæle’, der ved hjælp af sanseaktivering, fortællinger og sjove opgaver får både børn og voksne til at lege sig klogere med Kronborg. Både før, under og efter et besøg på slottet. Bogen har desuden et digitalt univers, som du kan læse meget mere om her: kronborgstories.com

I November 2021 udkom Anja med endnu et værk. Denne gang en decideret håndbog i strategisk storytelling: ‘Strategisk storytelling i praksis – fortæl, giv mening og bliv husket’. Denne bog udstyrer læseren med en veludviklet viden om hvorfor, hvordan og i hvilken sammenhæng historier virker. I ledelse, salg, markedsføring og helt almindelig samvær. 

Læs mere om denne bog – og tag eventuelt den såkaldte ‘muse-test’, der afslører din fortællerstemme – på Storytellingipraksis.dk

Scroll to Top